acum 20 de ani

Pe masa lui L., printre statuete, un minuscul bust al lui Lenin. Surâd.
       …De ce un surâs? Timpul inocentează? Nu cred: la bustul lui Hitler aş fi avut un frison de silă. Trebuie să fie vorba de meliorativul intrinsec, de cauţiunea morală eternă a stângii (revolta etc.). Până şi afişul pop art cu Stalin în costum alb, din camera lui Z., mi s-a părut la rigoare amuzant, îndrăzneţ, acceptabil…

       Comuna fourieristă formată în California în ani ’70: regula era ca fiecare bărbat şi fiecare femeie să aibă, prin rotaţie, un partener diferit seară de seară. După şase luni, bărbaţii şi femeile neatrăgători s-au pomenit singuri, fără nimeni care să-i aleagă… – Să institui reguli de ‘eliberare’ absolută e la fel de absurd ca rigorismul monogamiei. H. a înţeles cel dintâi: liberalizarea sexuală e nemaipomenit de crudă; treptat va naşte fenomene de pauperizare şi chiar de mizerie absolută. Cei urâţi, neatrăgători, lipsiţi de şarm sunt eternii perdanţi ai pieţei, proletarii ei. Cruzimea e chiar cu mult mai mare pe piaţa sexuală, fiindcă poziţia socială o mai poţi răscumpăra, dar umilinţa biologică, constantă, niciodată.

       Bătrânii cred tot mai puţin în realitatea morţii pe măsură ce se apropie de ea. Nu e totuşi dificil să observi lucrurile, fie şi privindu-te. O piele flască, părul albit, vederea şi auzul slăbite, miile de celule moarte zilnic, părăsirea treptată a scenei realului… Nu bătrâneţea e cea pe care o vede un bătrân pe chip, când se priveşte în oglindă, ci moartea, procesul desprinderii elementelor vitale succesive. Cum de se îndoiesc de moarte tocmai cei care pot citi pe ei înşişi, în fiecare zi, realitatea ei…; mister cam patetic, să trecem.

       Long day’s journey into night (1962), The big sleep (1946), The awful truth (1937).

       Poate că filmele sunt mereu tinere, fiindcă reflectă epoca etc. Totuşi, cinematograful e bătrân. Imersiunea într-un dispozitiv tehnic dintr-o incintă anume a ajuns un element al trecutului. Nu ştiu dacă romanul o să scape de uzura asta (fond prizat, formă depăşită).

       Femeile care, în ţinute corecte şi cadre formale (o petrecere etc.), ţin să facă cu tine poze explicite, mimând ca din întâmplare gesturi de o familiaritate apăsată: o mână peste antebraţ, un genunchi apropiat, mâinile strângând încheietura… Într-un cuplu există, astfel, poza ‘Ne-o tragem’ şi poza ‘Nu încă’, ipostaze vizibile în orice album foto. Din motive misterioase, ţin neapărat să marcheze momentele: ‘Asta era cu o săptămână înainte de… Îţi aminteşti?’. Nu, nu-mi amintesc; nu ţin deloc să-mi amintesc vreodată. Nu faptul că făptura din ipostaza întâi – dorinţă – a trecut în cea de a doua – repetiţie şi nimic.

       Pentru noi, se pune din nou acum, la fel ca înainte de ’89, cu o disperare acută întrebarea: Cum ne putem salva din patria proprie. Patrie însemnând grobianismul sub-mahalalei generalizat azi, promiscuitatea mintală şi istorică, mutaţia antropologică, ceea ce a mai rămas din locul numit formal ‘ţară’. Există evadări de toate felurile, începând cu cea fizică. Există insularizări, autarhizări în grup. Există, în sfârşit, evadări livreşti, muzicale, pasionale. Problema, formulată scurt, este: cum să trăieşti în ţara România ca şi când nu ai fi în ea? Cum să diminuezi la maximum repulsia sau sentimentul insuportabil de durere? Cineva ne-a confiscat ţara. Acel cineva este poporul român. Iar poporul român nu mai este de mult poporul român. Din aceste trei premise minore, anistorice, dramatice sau indiferente, trebuie extras ceva care să semene cu o morală, cu o cauză eficientă, cu un principiu de viaţă, cu un proiect personal.
       Sunt deja ani de când poporul român-străin ne-a evacuat din el. Poporul român-străin trăieşte. Respiră. S-a format. Popoarele nu rămân aceleaşi.
       Iată-ne în acelaşi punct din care porniserăm acum 20 de ani.

Gheata carbonica

Cunoscuta drept gheata uscata, gheata carbonica nu este nimic mai mult decat o forma solida a dioxidului de carbon, acelasi pe care il expiram in fiecare zi. Forma aceasta de agregare se poate obtine prin aducerea gazului la o temperatura de -78,5 grade Celsius. Este mult sub pragul de inghet normal asa ca gheata carbonica este o substanta ce trebuie tratata cu grija, fiind incadrata in grupa de substante periculoase ce trebuie utilizate folosind un echipament adecvat pentru a preveni degeraturile.
Gheata carbonica nu este o idee noua chiar daca utilizarea ei pe scara larga s-a raspandit relativ recent. Ea a fost descoperita pentru prima data inca din 1834 atunci cand chimistul Charles Thilorier folosind niste metode considerate azi primitive a reusit sa produca gheata uscata. El a publicat un mic studiu ce mentiona aceasta substanta insa nu si-a continuat cercetarea in aceasta directie. Astfel, abia peste circa 100 de ani a fost eliberat primul patent asupra procedeului de producere a ghetii uscate, pe numele lui Thomas B. Slate din SUA cel care a reusit sa transforme gheata carbonica intr-o mica afacere de succes.
Folosita in trecut exclusiv pentru racire, astazi gheata carbonica a capatat noi valente foarte de interesante. Astfel avem bauturi si cocktail-uri sofisticate ce folosesc gheata carbonica pentru a oferi un efect aparte, avem masini de ceata ce realizeaza un "fum" gros care  ramane pe podea datorita proprietatilor de sublimare dar si mai multe sisteme de curatare a suprafetelor la rece dupa cum se poate vedea pe dioxid.ro.
Exista totusi si niste diferente intre gheata carbonica folosita la bauturi si cea aplicata pentru curatarea suprafetelor. Prima are un grad de rafinare mai mare si este destinata exclusiv realizarii de bauturi si produse alimentare de efect. Cea de-a doua totusi reuseste sa curete printr-un procedeu asemanator sablarii cu nisip, singura diferenta majora fiind aceea ca un urma curatarii cu gheata solida nu raman resturi asa cum se intampla in cazul nisipului. Pe de alta parte, masinile care produc ceata artificiala sunt la fel de interesante pentru ca functioneaza cu pelete de gheata carbonica, topind-o intr-un mediu controlat astfel incat vaporii obtinuti sa fie imprastiati pe suprafata dorita, realizand ceata despre care vorbeam.

dubios..

Nu-mi dau prea bine seama cum poţi fi antisemit şi creştin în acelaşi timp, cum se face asta tehnic. La Înfricoşata Judecată, e o oarecare dificultate în expunerea cazului. ‘Doamne, ştiu că te-ai născut într-o familie de evrei, tu, Fecioara, toţi apostolii… În privinţa asta, însă, eu am o teorie, şi dacă binevoieşti să mă asculţi…’

pietre

 Am avut impresia, privind acea piatră de mormânt, că moartea nu trebuie să fie atât de rea. Te odihneşti, mi-am spus, aşa cum îşi spuneau bătrânii. Sub stupizenia asta rece te odihneşti. De acum, nimic n-o să te mai tulbure. Se va spune, tu nu ştii că te odihneşti, nu ştii că există piatra, stupizenia. Rămâne totuşi reconfortant gândul. Dispari; te evapori. Trebuie că nu e atât de rău. Doar un fel de batjocură stranie, difuză. Moartea, batjocură inexplicabilă, se termină, se termină până şi ea. Deasupra ta, într-o zi însorită, un necunoscut va avea reflecţii despre moarte şi răceala calmă a pietrelor.